Strona WWW - krok po kroku

Czyli co jest potrzebne aby strona powstała. Wielu myśli że, stworzenie strony jest to tak jak zrobienie prezentacji. Nikt nie zdaje sobie sprawy ile trzeba zachodu aby powstał dobry serwis internetowy. Artykuł tylko w niewielkim ułamku przybliży cały złożony proces od podjęcia decyzji o stronie poprzez wybór serwera, domeny, wykonanie aż do publikacji w sieci. Dobrze wykonana strona pozwoli nam się zaprezentować w jak najlepszy sposób. W myśl zasady jak Cię widzą tak Cię piszą. Tekst jest napisany dla ogólnej orientacji w tym temacie. Generalnie, jeżeli zdecydujesz się na współpracę wszystko załatwimy za Ciebie.

Krok 1: Wybór serwera wirtualnego

Czym kierować się w wyborze serwera? 

  • Po pierwsze pojemność serwera - czyli ile miejsca będziemy mieć do dyspozycji na naszą przyszłą stronę internetową i pocztę elektroniczną. Należy tutaj się kierować tym: jakie treści będziemy umieszczać na stronie, jak będzie rozbudowany nasz serwis. Strony internetowe małych firm nie wymagają dużego miejsca. Na początek wystarczy 250 MB. Jeżeli nasz serwis internetowy będzie zawierał treści multimedialne, takie jak filmy, zdjęcia wysokiej rozdzielczości lub muzyka  to pojemność ma tutaj duże znaczenie.
  • Po drugie transfer – czyli ile możemy przesłać i odebrać danych z serwera w ciągu miesiąca. Czyli analogicznie jak wyżej im serwis bogatszy w multimedia tym trzeba zarezerwować więcej transferu. Zazwyczaj po osiągnięciu limitu transferu strona www nie wyświetla się w przeglądarkach i trwa to tak do końca okresu rozliczeniowego. I tutaj dla małych firm na początek polecam transfer 10 GB miesięczne.
  • Jakie usługi będą na serwerze dostępne – a więc  niezbędne to: poczta e-mail, konto na serwerze FTP, konto www , oraz jeżeli nasz serwis internetowy będzie rozbudowany o sklep internetowy, aplikacje PHP niezbędna będzie obsługa PHP4/5, Perl, Python i Bazy danych MySQL,
  • Koszt hostingu jest to waży czynnik w biznesie, ale to już Państwu pozostawiam do własnych kalkulacji. Należy tutaj pamiętać na czyhające pułapki niektórych firm polegające na tym że, dają za darmo hosting na okres 1 roku a później każą słono płacić. Na forum tego artykułu nie będę polecał ani krytykował poszczególnych firm hostingowych. Ale należy tutaj kierować się popularnymi serwisami istniejącymi już jakiś czas na rynku. No i ważna jest opinia wśród internautów.

 

Krok 2: Wybór domeny internetowej

Nie będę tutaj rozwodził się nad aspektem technicznym co to jest domena internetowa (zainteresowanych odsyłam do wikipedii), a tylko ogólnie naświetlę o co chodzi. Domena internetowa  czyli adres, jest to coś co wpisujemy w adres przeglądarki np.  http://b2bbank.pl . Nowoczesne przeglądarki nie wymagają pisania przedrostka „http://”. Obecne standardy mówią również o skracaniu adresów internetowych i podczas wpisywania można nie używać już literek „www”. Oczywiście należy podczas programowania strony i późniejszego dodawania do katalogów stosować jednolity styl, albo piszemy z „www”, albo bez „www”. Jest to ważne z prostej przyczyny, dla wyszukiwarek zwłaszcza Google jeżeli będziemy stosować na przemian różne nazewnictwo, wyszukiwarka potraktuje to jako dwie różne strony. Dobrze przejdźmy do sedna sprawy. 

  • Po pierwsze wymyślamy nazwę domeny – staramy się nadać nazwę związaną z naszą działalnością, i tu się zaczyna problem wszystkie fajne „chwytliwe” adresy są zajęte. Weźmy np. wymyślmy domenę dla zakładu szewskiego. Na pewno wszystkie „szewce” będą zajęte, ale my możemy posłużyć się myślnikiem i wymyślić domenę szewc-kowalski.pl. Jest to na tyle istotne że wyszukiwarki potraktują tą domenę jako dwa słowa „szewc kowalski” pomijając myślnik. Nie ma co również przesadzać z długością adresu, choć domena może mieć i 255 znaków, ale pomyślmy jak by to wyglądało na wizytówce. Tak, tak wymyślając  nazwę domeny bierzemy pod uwagę jak nazwa będzie się prezentowała na dokumentach. Zazwyczaj z nazwą jest skojarzony adres poczty internetowej.  Także do tematu trzeba podejść w szerokim aspekcie.
  • Mamy nazwę i co dalej – zazwyczaj przy wyborze dostawcy usług hostingowych (patrz krok 1), usługodawca oferuje nam rejestrowanie nazwy domeny. I tu zgodnie ze „zwyczajem” firmy stosują różne pułapki cenowe. A więc rejestracja domeny za 1 zł i małym druczkiem lub gdzieś pod linkiem że to na rok a później płacz i płać czy jakoś odwrotnie. Oczywiście należy zgłębić wiedzę czy daną domenę można przenieść do innego dostawcy hostingowego. Również tutaj ważne są jasno przedstawione zasady.
  • Po opłaceniu i zarejestrowaniu nazwy domeny następuje jej aktywacja. Od tej chwili jesteśmy odpowiedzialni za treści znajdujące się na www.

Jeżeli masz już domenę wykupioną a nie jesteś zadowolony z hostingu można dokonać transferu domeny. Jest to usługa bezpłatna. Należy tylko pamiętać o powiązaniu jej z hostingiem. Aby uniknąć przykrych sytuacji związanych z całymi procedurami możesz zdać się na mnie. Zrobię to szybko i bezpłatnie oczywiście pod warunkiem że zlecisz nam  wykonanie projektu. Nie należy zapominać o utworzeniu kont pocztowych na serwerze. Twoja poczta będzie wtedy unikalna z Twoją wybraną domeną internetową.

Krok 3: Opracowanie strony internetowej

Jest to najważniejszy krok. W myśl zasady „jak cię widzą, tak cię piszą”. Możesz stronę opracować samodzielnie, wykonać grafikę, porobić zdjęcia, oprogramować, złożyć to w całość, dodać elementy multimedialne, a następnie możesz ją zoptymalizować i wypromować . Okaże się że nie masz czasu na szycie butów (jeżeli prowadzisz działalność z usługami szewskimi). Oczywiście nie uogólniam tego, bo są ludzie naprawdę zdolni i potrafią dokonać cudów ze swoją stroną. Ale jeżeli należysz do tych pierwszych najlepiej zdaj się na innych np. http://b2bbank.pl  uszyjemy twoją stronę na miarę. Warto się zastanowić nad wyborem firmy zajmującej się tworzeniem stron www ,gdyż często zdarza się, że strona wygląda fajnie, designersko  ale tylko powierzchownie. To co pod spodem czego człowiek nie widzi, a widzą to roboty wyszukiwarek, jest źle wykonane poprzez nie dobrane znaczniki , brak itp., nie będę tu zanudzał szczegółami technicznymi. A nawet wiele stron jest na zasadzie wizytówki adres firmy trochę zdjęć, dobrze jak jest cennik usług. To trochę za mało jak to mówi jedna z czołowych kucharek w Polsce.

Minisłownik

  • Wyszukiwarka internetowa +

    Wyszukiwarka internetowa (ang. search engine) to program lub strona internetowa, której zadaniem jest ułatwienie użytkownikom znalezienie informacji w sieci.Określenie wyszukiwarka Zobacz Więcej
  • Robot internetowy +

    Robot internetowy (lub też Robot indeksujący) – jest programem zbierającym informacje o strukturze i stronach umieszczanych w indeksie wyszukiwarek i służą Zobacz Więcej
  • Mapa strony +

    Mapa strony (Sitemaps) - protokół używany do tworzenia mapy witryny, czyli pliku XML zawierającego szczegółowe informacje dotyczące wszystkich adresów URL witryny, Zobacz Więcej
  • PageRank +

    PageRank – metoda nadawania indeksowanym stronom internetowym określonej wartości liczbowej, oznaczającej jej jakość.Algorytm PageRank jest wykorzystywany przez popularną wyszukiwarkę internetową Google. Zobacz Więcej
  • SERP +

    SERP (Search Engine Results Page) - strona internetowa wyświetlająca listę adresów znalezionych za pomocą wyszukiwarki internetowej obejmuje ona strony znalezione automatycznie Zobacz Więcej
  • 1
  • 2

Skontaktuj się z nami

Jeżeli masz jakieś pytania, skontaktuj się z nami już teraz. Postaramy sie odpowiedzieć jak najszybciej.

Kontakt z nami